Od 1904 roku w gimnazjach
galicyjskich z inicjatywy Rady Szkolnej Krajowej organizowano czytelnie szkolne[1]. Na
ich różnorodność miała wpływ ówczesna sytuacja polityczna, pobudzająca zapał
nauczycieli i młodzieży, jak również zachęta ze strony władz szkolnych. Aby
zorganizować czytelnię potrzebna była zgoda Rady Szkolnej Krajowej oraz
zatwierdzony przez nią regulamin czytelni, który miał być uchwalony przez
pedagogów danej uczelni. Celem czytelni było pogłębianie i uzupełnianie
wiadomości, nabytych w szkole oraz zaspokajanie indywidualnych zainteresowań i
umiejętności uczniów.
Centralną instytucją
przyczyniającą się do podniesienia poziomu intelektualnego uczniów dębickiego
gimnazjum była Czytelnia im. Adama Mickiewicza, której uroczyste otwarcie
przypadło na 23 listopada 1907 roku. Jej otwarcie możliwe było dopiero w
momencie, gdy szkoła uzupełniła się o klasę VIII, oraz gdy po wprowadzeniu się
do nowo oddanego budynku –w którym szkoła funkcjonuje do dziś- uzyskano osobną
salę na pomieszczenie dla czytelni. Pozostawała ona w związku z biblioteką
nauczycielską, gdyż umieszczona obok niej korzystała w przypadku wzmożonego
ruchu także z jej pomieszczeń. Czytelnia była najpoważniejszą instytucją,
grupującą młodzież dobrowolnie. Dzięki jej działalności uczniowie mieli
możliwość kształcenia i rozwijania swoich indywidualnych zainteresowań i
umiejętności. Przeznaczona była dla wszystkich uczniów wyższego gimnazjum i
służyła im do czytania lektur, książek i czasopism, gry w szachy, byłą miejscem
spotkań naukowych młodzieży, prowadzono w niej zajęcia muzyczne,
deklamatorskie, teatralne, urządzano w niej obchody ku czci ludzi zasłużonych
oraz miały tam miejsce dyskusje prowadzone przez nauczycieli lub gości
szkolnych.
Zbiory
czytelni składały się z dzieł literackich oraz z zaprenumerowanych czasopism. W
pierwszym roku działalności czytelni 1907/1908 na potrzeby czytelni wydzielono
z biblioteki nauczycielskiej 35 dzieł ogólnokształcących 186 tomach. Były wśród
nich ilustrowane wydawnictwa z zakresu sztuki, popularne dzieła przyrodnicze,
sprawozdania Akademii Umiejętności oraz roczniki czasopism naukowych[2].
Opieka nad czytelnią pozostawała w rękach kierownika, którym był oddelegowany
spośród grona nauczycielskiego kurator. Kierownik czytelni miał do pomocy
generalnego sekretarza, wybieranego spośród uczniów klas najwyższych na
specjalnym zgromadzeniu członków czytelni[3]. W
drugim półroczu roku szkolnego 1907/08 w czytelni zaczęły tworzyć się kółka
zainteresowań. Były one najbardziej rozwiniętą formą pracy czytelni szkolnej.
Powstało ich wówczas siedem i działały pod kierownictwem nauczycieli, a
sekretarzami byli uczniowie poszczególnych klas.

Czytelnia szkolna była miejscem
także innych inicjatyw. Należało do nich między innymi zawiązanie się przy
Czytelni gmin klasowych. Pierwsza, doświadczalna gmina szkolna powstała w roku
1913/14 a kolejne działały do roku szkolnego 1930/31. Gmina szkolna, czyli
samorząd klasowy miała na celu stanie na straży honoru uczniowskiego, koleżeńskiej
solidarności oraz wychowanie obywatelskie za pomocą samooceny, pomocy
koleżeńskiej i wewnętrznej solidarności klasowej. Powołano zarząd składający
się z wybranych uczniów- reprezentantów każdej klasy oraz komisje: prawniczą,
administracyjną i edukacyjną. Co miesiąc odbywały się sejmiki uczniowskie, na
których wygłaszano sprawozdania z pracy gminy. Z inicjatywy Towarzystwa
Nauczycieli Szkół Wyższych odbywały się w gimnazjum Powszechne Wykłady
Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wykłady dla uczniów, o odpowiednio dobranej
tematyce, miały na celu uzupełnienie i pogłębienie ich wiedzy w różnych
kierunkach. Cieszyły się one ogromnym zainteresowaniem młodzieży.
Uczniowie pracujący w czytelni
mieli też czynny udział w życiu kulturalnym miasta. Młodzież szkolna pod kierunkiem
nauczycieli i opiekunów przygotowywała różne wystąpienia z okazji świąt
narodowych, rocznic czy okolicznościowych obchodów i wystawiała te programy dla
publiczności. Występy odbywały się w auli gimnazjum lub w Towarzystwie
Gimnastycznym „Sokół”. Prowadzone były uroczyste Poranki, Wieczorki i inne
imprezy.
Samodzielna praca uczniów poza szkolnym
programem skupiona była wokół pracy naukowej i pracy fizycznej. W ramach pracy
naukowej wykształciły się kółka: abstynentów, filozoficzno-teologiczne,
historii polskiej, historii sztuki, koło literatury, matematyczno – fizykalne,
przyrodnicze, śpiewackie. Praca fizyczna realizowana była w ogrodnictwie oraz
warsztatach studenckich.
Zanim utworzono kółka naukowe, praca
naukowa uczniów skupiała się w Czytelni uczniów.
W ramach zajęć Czytelni spotykano się 3
razy w tygodniu na 2 godziny począwszy od końca listopada do połowy maja. W
pozostałych miesiącach praca naukowa uczniów przenosiła się w
plener w ramach wspomnianych wcześniej wycieczek naukowych. W trakcie spotkań
uczniów w Czytelni wygłaszano różno-tematyczne referaty, które potem
wykorzystywano na lekcjach z przedmiotów programowych. Była to bardzo
interesująca forma poszerzania obowiązkowego programu nauczania i wdrażania
uczniów do samodzielnej pracy w opracowywaniu tematów.
Dla użytku młodzieży zaprenumerowano dwa
pisma "Nasz Kraj" oraz "Tygodnik Ilustrowany". Ponadto
zakupiono szachy, w które młodzież grała w wolnych chwilach. Czytelnią kierował
wówczas i bezpośrednio był za nią odpowiedzialny profesor Marceli Prószyński -
nauczyciel języka polskiego.
Już w pierwszych miesiącach
działalności w Czytelni wygłaszano następujące referaty: - "Jak ze
słownictwa polskiego można poznać działanie obcych wpływów cywilizacyjnych na
Polskę" (ref. prof. M. Prószyński),
- "O samokształceniu" (ref. ucz. klasy VIII Broniowski), -
"Alkohol i jego działanie" (ref. ucz. klasy VIII Szczerbiński J.), -
"O telegrafie bez drutu" (ref. ucz. klasy VII Woelfe). W drugim
półroczu nauki tego samego roku, w ramach pracy
Czytelni powstało siedem kółek naukowych kierowanych przez nauczycieli.
Sekretarzami kółek byli uczniowie. Kółko abstynentów kierowane przez profesora
M. Prószyńskiego liczyło 22 członków.
Referowano i dyskutowano tu nad
takimi zagadnieniami, jak "Warto SC udziału młodzieży
w ruchu etycznym" oraz
"Walka z alkoholizmem w Polsce". Kółko historii polskiej
porozbiorowej prowadzone przez profesora historii rodzinnej Staronia . Tematy
to: "konstytucja 3-go Maja", "Powstanie listopadowe".
Kółko historyi przedrozbiorowej,
którego kierownikiem był profesor Prószyński opracowało m. in. "Rozwój
Polski do Bolesława Krzywoustego". Kółko historyi sztuki pod ierownictwem
profesora St. Wiśniewskiego (j. łaciński, grecki) skupiło swą pracę nad
zagadnieniami związanymi z historią sztuki - referaty np. "O stylu gotyckim",
"O plastycznym układzie rzeźb w świątyni Tezeusza w Atenach". Kółko
matematyczno - fizykalne, którego opiekunem był profesor matematyki , fizyki M.
Radomski zajmowało się zagadnieniami z fizyki, matematyki, chemii, astronomii,
itp. Referaty jakie dyskutowano w ramach tego kółka miały różne tematy, np.
"Materiały wybuchowe" lub "Owewnętrznej różnicy ciał
nieorganicznych". Kółko przyrodnicze pod opieką prof. kaligrafii L.
Schirnbocka swoimi referatami poszerzyło program obowiązkowy o takie zgadnienia
, jak "Lodowce", "Wędrówki zwierząt i roślin". Ostatnie siódme kółko naukowe, to kółko
teologiczne. Opiekę nad nim sprawował prof. ks. B. Kotfis. Tutaj rozpracowywano
m. in. tematy: "Pierwotny stan ludzkości", "Ideały
człowieka"
czy też "Dawność człowieka".
Już w następnym roku szkolnym 1907/1908
pomyślano o wzbogaceniu wiedzy i umiejętności uczniów dzięki zawiązaniu kółka
pracy fizycznej, z którego potem wyodrębniły się dwa: kółko fotografii,
ogrodnictwa oraz tzw. warsztaty studenckie. Celem kółka pracy fizycznej było
zapoznanie młodzieży z niektórymi dziedzinami praktycznego życia, np.
ogrodnictwem, fotografią.
W ramach zajęć koła odwiedzano
pobliską szkółkę drzew owocowych i leśnych.
Zdobytą tam wiedzę wykorzystano
zakładając potem przyszkolny ogród. Ponadto zwiedzano wystawę rolniczo -
przemysłową w Jarosławiu. Przywieziono sporo ciekawych zdjęć, co dało początek
zainteresowaniom fotograficznym oraz zainicjowało wyodrębnienie się kółka
fotografii. Opracowano i realizowano zajęcia praktyczne w zakresie
"zakładania klisz do przyrządu fotograficznego i robienia zdjęć".
W ramach prac kółka ogrodnictwa zajmowano
się uprawą grządek, sianiem nasion, rozsadzaniem krzewów owocowych. W roku 1909
otwarto warsztaty studenckie. Dzięki dotacji z Towarzystwa wzajemnego kredytu w
Dębicy zakupiono dwa warsztaty stolarskie oraz materiał i potrzebne narzędzia.
Szkoła dostała również tokarkę.
Praca przebiegała w kierunkach: wyrobów stolarskich i tokarskich, z których
najlepiej rozwinęło się stolarstwo.
Powstanie i rozwój wszystkich kółek
zainteresowań a zwłaszcza praktycznych - fotografii, ogrodnictwa i warsztatów
studenckich, dało początek rozwojowi różnorodnych umiejętności uczniów
dębickiego gimnazjum już od pierwszych lat jego istnienia. Umożliwiło wzbogacenie
pracy umysłowej, naukowej, poszerzyło obowiązkowe przedmioty nauczania i z
pewnością zmieniło charakter szkoły.
[1]
Falkowska Helena. Z dziejów polskich bibliotek szkolnych. Warszawa,1966 s. 55
[2]
Dokładny wykaz czasopism prenumerowanych w Czytelni znajduje się w zbiorach
dokumentów Muzeum i Archiwum.
[3] Wzmianki
o działalności sekretarzy Czytelni znajdują się w Sprawozdaniach Dyrekcji za
lata 1907/08-1917/18. W latach kolejnych nie wybierano sekretarzy, natomiast
sprawozdania z lat 1928/29-1930/31 podają informacje o istnieniu zarządu
czytelni, wybierany spośród uczniów klas oraz członków kółek naukowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz